Forpligtende fællesskaber

Sanderumskolens elever og medarbejder har i efteråret 2021 arbejdet med én af de fem værdier i skoles værdigrundlag, nemlig: Forpligtende Fællesskaber.

Formålet var at forstå, opleve og nuancere værdien bedre og at lave et produkt der viser, hvad forpligtende fællesskaber betyder for klasserne.

Nogle af de spørgsmål, der er blevet stillet:

• Hvad betyder: Forpligtende Fællesskaber?
  • Hvad er Forpligtende Fællesskaber i vores klasse?
  • Hvordan skabes Forpligtende Fællesskaber?
  • Hvordan kan vi vise hvad forpligtende fællesskaber er for os?

Produkter

Eleverne har lavet:
Dekorative sten som pynter i området, Knæk cancer-blomst, rekordforsøg,  plancher, forumteater, fællesskabstræ, vennebøger, bygget tipi, interaktive tavler, stop-motion-film, bygget 3D-model af Sanderum-området og en STOMP-fremvisning.

7. årgang

“Projektet i projektet - forpligtende fællesskaber på flere planer”Elever laver model af Sanderum i skolegården

7. årg. har lavet en model over Sanderum som symbol på, at Sanderum som bydel er et forpligtende fællesskab.

Årgangen har været delt i 21 grupper, som hver har lavet et udvalgt område i Sanderum.

I den enkelte klasse har det forpligtende fællesskab handlet om, at hver gruppes område blev gjort færdig for, at hele årgangen kunne komme i mål.

For hele årgangen har det handlet om, at hver klasse har været forpligtet på at udføre sin del af det store projekt for, at man i fællesskab kunne løfte det endelige mål: en model af bydelen, som de er en del af og har et ansvar for.

Det forpligtende fællesskab er dermed vist på hele 3 planer.

Stop-motion-film om forpligtende fællesskaber

I 6B har lærerne lavet et fælles oplæg og klassen en efterfølgende snak i grupper om forpligtende fællesskaber. Eleverne skulle søge på nettet betydningen af ordene ”Forpligtende” og ”Fællesskab” og skrive en forklaring med egne ord. De skulle reflektere over: ”Hvornår viser du fællesskab ift. din klasse/skole?

Grupperne skulle planlægge Stop Motion-filmen om forpligtende fællesskaber. Grupperne skulle planlægge, hvad deres film skulle handle om? Hvordan man kunne formidle budskabet om, hvad et forpligtende fællesskab betyder? Hvordan skulle opbygningen af filmen være?

Klip fra stop-motion-film "5 tips"

Klip fra Stop-motion-film på skoletube: “5 tips”

1., 2. og 5.årgang

Knæk Cancer-blomst

Alle børn på hele Sanderumskolen arbejdede med deres egen fortolkning af “Forpligtende fællesskaber” i uge 38 og 41. Til vores projekt arbejdede alle børn på 1., 2. og 5. årgang sammen om flere seje rekordforsøg, som naturligvis kun kunne løses i et samarbejdende fællesskab, hvor alle er forpligtet på at hjælpe hinanden, så vi opnår fælles succes og glæde ved at slå diverse rekorder.

I uge 41, forsøgte vi at slå rekorden "Knæk Cancer Blomst", hvilket lykkes os.

Vi var 3 årgange, 9 klasser i alt, for at kunne skabe den kendte “Knæk Cancer Blomst".

Rekorden lød før på 78 børn i en blomst og den rekord gik vi all in på at slå med de maaaaaaaaange, skønne børn vi havde samlet - ca 200 børn i alt :-)

Til rekordforsøget skulle vi bruge paraplyer, som børnene skulle åbne op og have over sig, så man kun kunne se det øverste af paraplyen oppefra. Paraplyerne skaber og former selve blomsten, som blev filmet/fotograferet ovenfra af en drone-kyndig forælder, Kasper (Lærke 1.As far).

Dronebillede af paraplyer der danner Knæk Cancer-logoet