Haver til maver

Alle børn på Sanderumskolen får i 3. og 4. klasse mulighed for at dyrke deres egne grøntsager og arbejde i deres egen have i Skolehaven på Falen.

Hjemmedyrkede grøntsager bliver til sunde velsmagende måltider, og eleverne mærker for alvor sammenhængen mellem have og mave.
Her bliver faget madkundskab til undervisning i koblingen mellem natur, mark og mad. Smage nyt og forholde sig til farverne, duftene, smagen og konsistensen i maden.

Haver til Maver sætter naturen på skoleskemaet og dyrker aktiv og oplevelsesbaseret undervisning i mark og udekøkken.
I Haver til Maver lærer vi hvordan man sjovt og nemt kan tilberede høsten fra marken, og får således smag for sunde sager fra havens menukort. Enkelt og effektivt.

Vi dyrker vores måltider, og eleverne er aktive hele vejen fra frøet plantes i jorden, og lugning af ukrudt, indtil høsten af de friske grøntsager.
Ting tager tid, og stor er stoltheden, når kæmperødbeden hives op af jorden, eller når man har lavet et velsmagende måltid.
Tilsammen er gode oplevelser og meningsfulde aktiviteter et solidt fundament for motivation og læring.

En skoleklasse har otte besøg i haven i løbet af en havesæson, april - oktober.
Fire besøg før sommer og fire besøg efter sommerferien.
Et besøg tager en hel skoledag og varer som regel fra ca. kl. 8.30 – 13.00

Følg med på Haver til mavers Facebook side eller på hjemmesiden www.havertilmaver.dk

Haver til maver på Facebook

HaverTilMaver-Brochure2022.pdf

Shape Created with Sketch.