Yngste Børnemiljø

Skolens værdigrundlag

På Sanderumskolen udvikles livsduelige mennesker i forpligtende fællesskaber:

Vores kerneværdier:

• Forpligtende fællesskaber
  • Involverende skole
  • Udsyn - lokalt og globalt
  • Udvikling - personligt, relationelt og fagligt
  • Mangfoldighed er en styrke

Se mere under fanen “Vores Skole”

Gode råd med på vejen

Du kan gøre en forskel i skolelivet ved at:

• Lade dit barn lege med andre børn
  • Være god til at invitere med hjem
  • Træne dit barn i at lytte, genfortælle og svare på spørgsmål
  • Lære dit barn at vise hensyn og give plads til andre
  • Lære dit barn at lytte til andre uden at afbryde
  • Lære dit barn at overholde aftaler
  • Lade dit barn hjælpe til med praktiske opgaver
  • Lære dit barn at vente på tur
  • Lære dit barn at kunne udholde frustrationen, når det taber i spil
  • At være selvhjulpen; selv tage sko og tøj på, bære egne ting, selv binde snørebånd, selv lyne lynlåse, putte ting i skoletaske osv.

Forventninger til forældrene

Som forældre er man den “usynlige klassekammerat” forstået sådan, at selvom man ikke er i klassen, så har man stor indflydelse på klassens fællesskab og trivsel. For at løfte det ansvar som voksen er det vigtigt at:

• I støtter op om barnets selvstændighed.
  • I har tillid til personalets faglighed
  • I taler i positive toner og loyalt om skolen, personalet, forældre og elever i jeres børns påhør
  • I støtter op om klassens trivsel bl.a. gennem legeaftaler, legegrupper, klassefester, mm
  • I støtter op om børnenes skoleliv, herunder at møde til tiden, evt. hjemmeopgaver og vise interesse for deres skoleliv
  • I som forældre taler sammen, når jeres barn har været i konflikt. Det er særlig vigtigt at spørge nysgerrigt ind til det andet barns oplevelse, og spørge ind til ens egen barns rolle i konflikten.
  • sørge for at penalhuset er fyldt op med blyanter, farveblyanter, saks, limstift, lineal og viskelæder.
  • sørge for at der er skiftetøj, og passende tøj/sko efter årstiden
  • Spørgsmål, udfordringer og lignende tages op med læreren/pædagogen. Kommunikationsguiden følges.

Vores ambitioner

• At levere spændende, udfordrende, motiverende og alsidig undervisning gennem tværfagligt samarbejde.
  • Løbende informere om elevernes skoleliv på Aula.
  • At styrke barnet fagligt og socialt.
  • At fremme klassens og det enkelte barns trivsel
  • At skabe deltagelsesmuligheder og trivsel for alle børn
  • At understøtte et godt og positivt skole/hjem-samarbejde sammen med jer forældre.

Husk: Det bedste du kan gøre for dit eget barns udvikling i skolen, er det, du kan gøre for klassens fællesskab.