Skoledagen

Skolen skal være et trygt, rart, og inspirerende sted at være. Vi vil være en afdeling, der søger at gøre eleverne livsduelige i alle livets facetter.

Tryghed skabes via en god overgang fra børnehave til skole, og senere når eleven skal videre på efterskole eller andet uddannelsessted. Nye elever bliver hjulpet ind i klassefællesskabet og vil med udgangspunkt i en stamklasse udfordres i mindre grupper i klassen og på tværs af klasserne i fx idræt, musik og emneuger. Der lægges vægt på at arbejde med gode relationer, fællesskab og generel forståelse af andre mennesker gennem social træning.

Meningsfuld undervisning. Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs faglighed, og det sker via en struktureret, genkendelig og forudsigelig hverdag, hvor der også er plads til individuel guidning. Vi sikrer, at eleverne vil få størst mulig udbytte af de faglige og sociale aktiviteter i løbet af skoledagen gennem fælles og individuelle læringsmål. Undervisningen fokuserer på elevernes nærmeste udviklingszone, altså med øje for den enkeltes behov, således skoledagen opleves hverdagsnær i indhold og praksisnære aktiviteter. Alt for at dagen bliver så indholdsrig og nærværende som muligt.

Eleverne vil møde en afvekslende og inspirerende hverdag med inddragelse af bevægelse og mangfoldighed på en legende tilgang og sådan, at eleverne oplever, de mødes positivt og inddraget samt har potentiale. Der vil arbejdes med emne,- og temauger, ture ud af huset, ligesom heldagsafdelingen er del af et større fællesskab på Sanderumskolen, herunder forskellige traditioner og årlige begivenheder.